Wakacje tuż za progiem – jeden z najbardziej wyczekiwanych momentów dla wszystkich – dzieci, rodziców. Czas, kiedy wreszcie możemy zwolnić, zrelaksować się, odpocząć i poświęcić naszym dzieciom. Wspólne spędzanie czasu – nieważne, czy spędzamy go w mieście, nad morzem, czy w górach, na plaży, pod namiotem, czy u dziadków na wsi – zawsze jest ważne, bo buduje mocną więź pomiędzy członkami rodziny. …
Czytanie książek stanowi doskonałe uzupełnienie typowych letnich rozrywek. Dobra powieść lub tom poezji wcale nie przeszkadzają w leniuchowaniu na plaży, wylegiwaniu się nad basenem, jeździe na rowerze, czy wycieczkach górskich. Poświęćmy trochę swojego wolnego czasu na czytanie dziecku, które wszechstronnie je rozwija. Wystarczy 20 minut dziennie, by wyposażyć nasze pociechy w ogromny kapitał na całe życie. Wartości moralne to prawdziwe drogowskazy życiowe, które ułatwią dziecku poruszanie się w skomplikowanej przestrzeni relacji między ludzkich. To kompas, jakiego nie powinno zabraknąć żadnemu podróżnikowi, który ma wkrótce wyruszyć w wielką podróż – w samodzielne życie. Czytanie dziecku i nauczanie go praktykowania wartości moralnych z własnego przekonania i własnej woli to najskuteczniejsza witamina dla jego wszechstronnego rozwoju i szczepionka przeciwko złym wpływom. To najlepsza rzecz, jaką możemy zrobić dla jego szczęścia.
(…) Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Ale to jeszcze nie koniec atutów głośnego czytania. Czynność ta jest łatwa, nie wymaga od nas, dorosłych, szczególnego przygotowania, jest przyjemna i inspirująca także dla czytającego, nic nie kosztuje, gdy korzystamy z biblioteki czy wymieniamy książki z innymi rodzicami, lub jest niedroga, gdy zaopatrujemy się w tanich księgarniach albo na wyprzedażach. (….)
(…) Zacznijmy od korzyści z głośnego czytania dla zdrowia emocjonalnego dziecka. (…) Dziecko, któremu codziennie czytamy, czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie, które wpłyną na jakość jego życia co najmniej tak znacząco jak zdrowy kręgosłup czy zdrowe oczy. Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem. Więź z najbliższą osobą jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka, warunkiem, by mogło wyrosnąć na zdrowego emocjonalnie i dojrzałego człowieka. Jeżeli rodzice nie znajdują czasu dla dziecka, przedkładając nad jego potrzeby swą karierę, zarobkowanie lub własne przyjemności, nieświadomie narażają całą jego przyszłość. Brak więzi z rodzicami w dzieciństwie jest niemal gwarancją ogromnych życiowych problemów, natomiast mocna i zdrowa więź z nimi daje na całe życie silny fundament oraz osłonę przed złymi wpływami, na które dziecko będzie odporniejsze, mając pewność rodzicielskiej miłości i czerpiąc z bogatych zasobów własnego intelektu i wiedzy, zdobytych dzięki czytaniu. (…)
(…) Kolejną grupę dobrodziejstw płynących z głośnego czytania dziecku stanowią korzyści językowe i umysłowe, które zresztą ściśle się łączą. Co jest najlepszą wizytówką każdego człowieka? Jego język. Używanie bogatego i pięknego języka, umiejętność prowadzenia ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny
i obrazowy to atuty w życiu społecznym nie do przecenienia. (…)
Powyższe cytaty pochodzą z książki Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej „Wychowanie przez czytanie” wydanej przez Świat Książki. Książka odpowiada na pytanie co i jak czytać dzieciom, ale przede wszystkim dlaczego warto to robić. Oto nasze propozycje na lato dla dzieci i młodzieży:
Gilbert Delahaye -seria o Martynce
Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników; Bracia Lwie Serce; Rasmus iwłóczega
Hanna Łochocka – O wróbelku Elemelku
Wojciech Widłak – Pan Kuleczka
Liliana Bardijewska – Zielony Wędrowiec
Barbara Gawryluk – Dżok, legenda o psiej wierności
Astrid Lindgren – Pippi Pończoszanka; Emil ze Smalandii
Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle
Beata Majchrzak – Opowieść o błękitnym psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci
Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka
Frances Hodgson Burnett – Mała księżniczka; Tajemniczy ogród
Tove Jansson – seria o Muminkach
P.P.Jerszow – Konik Garbusek
Edith Nesbit – Pięcioro dzieci i coś; Historia Amuletu; Feniks i dywan
Anna Onichimowska – Najwyższa góra świata; Dzień czekolady
Otfried Preussler – Malutka czarownica
Edmund de Amicis – Serce
Paweł Beręsewicz – Czy wojna jest dla dziewczyn?; Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek; Noskawery
Rudyard Kipling – Księga dżungli
Eric Knight – Lassie, wróć!
Clive Staples Lewis – Opowieści z Narnii
Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo (seria)
Lucy M. Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza (seria)
Renata Piątkowska – Wszystkie moje mamy; Hebanowe serce; Która to Malala?
Rafał Witek – Klub latających ciotek
Paweł Beręsewicz, Wojciech Cesarz, Barbara Kosmowska, Andrzej Maleszka, Katarzyna Ryrych, Katarzyna Terechowicz – Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach
Charles Dickens – Oliver Twist; Opowieść wigilijna
Michael Ende – Momo; Niekończąca się historia
Marcin Szczygielski – Czarny Młyn
Witold Makowiecki – Diossos; Przygody Meliklesa Greka
Małgorzata Musierowicz – Jeżycjada(seria)
Paulo Coelho – Alchemik
Arthur Conan Doyle – Pies Baskerville’ów
Ursula K. le Guin – Czarnoksiężnik z Archipelagu
Barbara Kosmowska – Pozłacana rybka
Harper Lee – Zabić drozda
Anika Thor – Prawda czy wyzwanie
J.R.R. Tolkien – Władca pierścieni
Yann Martel – Życie Pi
Chris Columbus, Ned Vizzini – Dom tajemnic
Uwaga ! Uwaga !
Rozstrzygnięto I etap konkursu „W krainie baśni” dla klasy II i III szkoły podstawowej.
Do II etapu zakwalifikowali się :
Z klasy II: Nadia Ciućka, Konrad Tomasiak i Aleksandra Płuchowska
Z klasy III a: Zofia Winiarska (Filip Barwicki), Ewelina Gancarz i Kamil Król
Z klasy III b: Vivien Janaszek, Wiktoria Michałek i Daniel Handzel
Termin II etapu został przesunięty i odbędzie się 13 czerwca 2017 r. o godz. 8.15
Konkurs dla II i III klas szkoły podstawowej „W krainie baśni”
Konkurs zostanie przeprowadzony w dwóch etapach. Etap pierwszy polegał będzie na pracy indywidualnej w formie pisemnej – test ( pytania zamknięte wielokrotnego wyboru, krzyżówka, zadanie matematyczne), który odbędzie się w klasach w dniu 28 kwietnia 2017 r. o godz.9.50. Wyłoni on drużyny trzyosobowe z każdej klasy, które przystąpią do rywalizacji w etapie drugim. Etap drugi odbędzie się 25 maja 2017 r. o godz. 9.50. Ogłoszenie wyników nastąpi po obliczeniu punktów. Zwycięzcy otrzymają nagrody książkowe oraz dyplomy, które zostaną wręczone przez wychowawców klas podczas rozdania świadectw. Literatura do konkursu w załączonym regulaminie.
11 października 2016 r. o godz. 8.50 w naszej szkole odbyło się spotkanie z autorem książek dla dzieci panem Waldemarem Cichoniem. Uczniowie klas drugich i trzecich szkoły podstawowej mogli wysłuchać fragmentów książek, z serii o niesfornym kocie Cukierku, czytanych przez Autora. Podczas spotkania Pan Waldemar Cichoń opowiadał o pracy i warsztacie pisarza, procesie pisania książek, wplatając w mini-wykład ciekawe informacje dotyczące historii, współczesności i przyszłości książki. Po spotkaniu była możliwość zakupienia przez dzieci książki z imienną dedykacją Autora. Dodatkowych informacji na temat pisarza można zasięgnąć na stronie www.waldemarcichon.pl
„Książki naszych marzeń”
Szkoła Podstawowa nr 12 uczestniczy od grudnia 2016 r. w Programie Rządowym „Książki naszych marzeń”, w ramach którego otrzymaliśmy 1625,00 zł. Uczniowie mogli decydować o tytułach zakupionych książek, składając propozycje w bibliotece szkolnej. Nabyte atrakcyjne książki wzbogacają ofertę biblioteki oraz promują czytelnictwo.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności