Klasa 3a i podsumowanie innowacji pedagogicznej

„Rozumie sztukę najlepiej ten, który najwięcej o niej wie.”

Nie każdy przecież musi być artystą, ale każdy z nas może być dobrym odbiorcą sztuki…
Uzdolnienia plastyczne dzieci należy z całą pewnością rozwijać, ale nauczać i wychowywać przez sztukę można wszystkich, niezależnie od stopnia ich talentu…
Te oto przemyślenia były inspiracją autorskiego projektu innowacji pedagogicznej, którego twórczynią jest p. K. Piekarska.

Klasa 3a realizowała w roku szkolnym 2020/2021 innowację pedagogiczną „Spotkania ze sztuką współczesną – rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie percepcji wizualnej, ekspresji twórczej oraz recepcji sztuk plastycznych w oparciu o współpracę z Galerią Bielską BWA”.

Wychowawczyni p. K. Piekarska przygotowała i przeprowadziła cykl zajęć w ramach innowacji, zarówno w formie stacjonarnej, jak i zdalnej. Ze względu na sytuację epidemiczną i bezpieczeństwo dzieci, zwiedzanie i oprowadzanie po wybranych wystawach odbywało się online. Na zajęcia online został zaproszony gość specjalny – kuratorka sztuki, historyczka sztuki i prezeska Fundacji Galerii Bielskiej – p. Ada Piekarska. Zajęcia te bardzo podobały się dzieciom i według ich opinii były ciekawe, interesujące, przydatne w pracy twórczej, angażujące emocjonalnie, inspirujące do przemyśleń na temat sztuki, pomocne w poznawaniu technik plastycznych i artystycznych wizji oraz przydatne w rozwoju uzdolnień plastycznych.

Dzięki wprowadzeniu i realizacji „Spotkań ze sztuką współczesną” uczniowie:
– zdobyli wiedzę w atrakcyjny dla nich sposób, gdyż mogli uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych – wystawach w BWA oraz profesjonalnych oprowadzaniach i lekcjach online,
– wykorzystali możliwości, jakie daje twórczość plastyczna inspirowana dziełami sztuki, w tym aktywnie uczestniczyli w różnorodnych konkursach plastycznych, rozwijając swoje zainteresowania i uzdolnienia,
– rozwinęli swoje kompetencje w zakresie percepcji wizualnej, ekspresji twórczej oraz recepcji sztuk plastycznych,
– nauczyli się przydatnych pojęć z zakresu języka sztuk plastycznych, analizy dzieł sztuki, nazwisk współczesnych i cenionych artystów, w tym zwycięzców prestiżowego ogólnopolskiego konkursu „Bielska Jesień” oraz zapoznali się z ich twórczością,
– rozwinęli umiejętność refleksyjnego postrzegania, rozumienia i wartościowania dzieła,
– rozwinęli szacunek dla przejawów ludzkiej twórczości w różnych jej postaciach (umiejętność selekcji, wyboru rzeczy wartościowych, odróżnienia sztuki od „kiczu”),
– rozwinęli tolerancję dla ludzi różnych ras, wyznań, przekonań, narodowości i kultur (poprzez dzieła sztuki),
– rozbudzili i rozwinęli wrażliwość artystyczną,
– rozwinęli zintegrowaną osobowość poprzez kontakt z dziełami sztuki i ich twórcami,
– wdrożyli się do dbałości o podnoszenie estetyki życia codziennego.

Podsumowując: z całą pewnością pomysł oraz realizacja innowacji pedagogicznej „Spotkania ze sztuką współczesną” to cenna inicjatywa, która przyniosła wymierne korzyści. Autorka innowacji p. K. Piekarska zamierza kontynuować ją także w następnych latach, z następną klasą.