Światowe Dni Origami w Szkole Podstawowej nr 38

Obchody Światowych Dni Origami 2021
W 2021 roku obchody Światowych Dni Origami przypadały na okres od 24 października (niedziela) do 11 listopada (czwartek).
Dnia 22 i 25 października 2021 roku obchodziliśmy w Szkole Podstawowej Nr 38 Światowe Dni Origami.

W 2005 roku amerykańska organizacja origami zaproponowała ustanowienie Światowego Dnia Origami upamiętniającego dzień urodzin Lillian Oppenhiemer, założycielki Towarzystwa Origami USA oraz Towarzystwa Origami w Wielkiej Brytanii. Jednak szybko się okazało, że w Japonii, skąd wywodzi się origami ustanowiono już wcześniej Dzień Origami na dzień 11 listopada. Podjęto więc decyzje, że zostaną ustanowione Światowe Dni Origami pomiędzy tymi właśnie datami.

Origami jako sztuka składania papieru narodziła się około 700 roku w Chinach, ale to w Japonii dokonano rozwoju tej techniki. Początkowo z origami tworzono dekoracje na ceremonie religijne, jednak wraz z kolejnymi latami, stało się ono powszechną rozrywką.

W Kraju Kwitnącej Wiśni origami stanowi jeden z elementów wychowywania dzieci, a papierowy żuraw stał się symbolem pokoju. Żuraw to piękny majestatyczny ptak, dozgonnie wierny swojemu partnerowi, jest silnym i wdzięcznym zwierzęciem. Ponieważ żuraw jest bardzo ważny w kulturze Japonii, wierzy się że gdy jakaś osoba złoży tysiąc żurawi z papieru, jej życzenie zostanie spełnione.

Należy wspomnieć o smutnej, ale też dającej otuchę historii Sadako Sasaki, dziewczynki cierpiącej na chorobę popromienną po zrzuceniu bomby na Hiroszimę, Sadako postanowiła postąpić zgodnie z wierzeniami Japończyków i złożyć tysiąc żurawi, nie udało się jej to, złożyła tylko 644 i umarła, po jej śmierci uczniowie z jej klasy doskładali pozostałe 356 by oddać jej cześć.
Aby upamiętnić hart jej ducha został wzniesiony pomnik w Parku Pokoju Hiroszimy.

A zatem po II wojnie żuraw stał się również symbolem pokoju. Żurawie origami niosą nadzieję i są wzniosłą ideą.
Uczniowie klas 4-8 na lekcjach matematyki spróbowali swoich sił w złożeniu żurawia. Udało się złożyć 72, niestety do tysiąca zabrakło wiele… Podczas składania uczniowie w aktywny sposób poznali (klasy 4, 5) lub przypomnieli sobie (klasy 7, 8) własności kwadratu, rombu, trójkątów czy deltoidu.