Czy szmaciana laleczka może uratować życie dziecka? Jak pokazać dzieciom, że pomaganie może być przyjemne? |
Światowy projekt UNICEF – WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA. W Polsce kampanię wpiera Ambasador Dobrej Woli UNICEF Majka Jeżowska
Nasza szkoła od wielu lat współpracuje z Unicef. W ramach programu każdego roku bierzemy udział w ogłaszanych przez Unicef akcjach. Obecnie będziemy uczestniczyć w projekcie: „Wszystkie Kolory Świata”.
Tegoroczna odsłona projektu jest jego czwartą edycją. Poprzednie trzy edycje kampanii cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony szkół i przedszkoli. Dotychczas w akcji uczestniczyło ponad 2000 placówek z Polski. Dzięki zaangażowaniu całych społeczności lokalnych udało się pozyskać prawie 2 miliony złotych na ratowanie życia dzieci w Sierra Leone, Czadzie i Sudanie Południowym. Zebrane fundusze umożliwiły zaszczepienie setek
tysięcy dzieci. Wierzymy, że dzięki zaangażowaniu uda się nam w tym roku pomóc tysiącom cierpiących dzieci w Angoli.
W ramach akcji uczniowie będą przygotowywać specjalną, charytatywną laleczkę UNICEF. Laleczka ta nie będzie zwykłą szmacianą lalką – będzie symbolem pomocy, jakiej dzieci chcą udzielić swoim rówieśnikom z biednych krajów. Każda laleczka będzie miała swoje imię, kraj, z którego pochodzi, jakieś hobby. Wszystkie te cechy zostaną im nadane przez dzieci, które przystępując do pracy same zdecydują jakiego kraju reprezentantem ma być ich laleczka. Od nich będzie zależało jaki laleczka będzie mieć kolor skóry, jak będzie ubrana i jakie imię
będzie nosić. Tymi informacjami dzieci uzupełnią „akt urodzenia” laleczki. Tu pozostaje pole dla kreatywności uczniów, a także osób im pomagających. W akcję mogą się zaangażować rodzice, dziadkowie i opiekunowie dzieci. Dzięki tej współpracy międzypokoleniowej z pewnością powstaną małe, szmaciane dzieła sztuki.
Etapy realizacji projektu
- Podróż przez kontynenty – po zapoznaniu się uczniów z projektem, otrzymają oni za zadanie wybranie sobie dowolnego kraju na świecie i zebrania jak największej liczby informacji o jego mieszkańcach – popularnych imionach, strojach regionalnych, zwyczajach, kulturze etc. Zadanie to może być wykonane wspólnie w klasie, bądź w domu pod okiem rodziców czy opiekunów. Wiedza na temat wybranego kraju zostanie wykorzystana do przygotowania laleczki, która będzie odpowiednikiem ich rówieśnika z tego kraju.
- Przygotowanie laleczek przez uczniów – w oparciu o wykrój laleczki wysłanej przez UNICEF, dzieci przygotowują swoje własne charytatywne laleczki, które ubiorą i przyozdobią w sposób odpowiadający kulturze kraju, który wcześniej wybrały. Uczniowie uzupełnią także „akt urodzenia” (wysłany przez UNICEF) laleczki – specjalny dokument, w którym umieszczą fotografię swojej laleczki, bądź narysują jej portret, wpiszą dane personalne: imię, kraj pochodzenia, wiek, a także jej zainteresowania/hobby. Uszycie takiej laleczki jest niezwykle proste – wystarczy odrysować wzór na materiale, a po wycięciu wypchać miękkim materiałem i obszyć. Później można już przystępować do upiększania! Na tym etapie
uczniowie mogą dać upust swojej wyobraźni i kreatywności i wcielić się w rolę artystów oraz
kreatorów mody. - Wystawa laleczek w szkole – Szkoły biorące udział w akcji mogą zorganizować obchody „Dnia Wszystkich Kolorów Świata”, bądź połączyć wystawę laleczek z innymi odbywającymi się na terenie placówki (bądź poza nią) uroczystościami. Na ten dzień dzieci zaproszą do szkoły rodziców, dziadków, opiekunów i społeczność lokalną. Każdy będzie mógł wybrać laleczkę, zaopiekować się nią, a jednocześnie uratować życie prawdziwemu dziecku z Angoli przekazując na ten cel darowiznę.
Zapraszamy do udziału. Już wkrótce szczegóły i szablony lalek.
Katarzyna Hańderek