Ciąg dalszy realizacji programu edukacyjnego w ramach ogólnopolskiej akcji edukacyjnej pt. „Dzieci uczą rodziców” w klasie 1a i 3a

W dniu 6 marca klasa 1a i 3a zrealizowała kolejny temat z ogólnopolskiej akcji edukacyjnej pt. „Dzieci uczą rodziców” zorganizowaną przez Centrum Rozwoju Lokalnego, objętą honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Tym razem temat naszej 5-tej zrealizowanej lekcji brzmiał: „Wyjątkowa pszczoła”. Lekcja 5 to podróż do świata pszczół. W trakcie tej lekcji dzieci poznały te małe owady, a także dowiedziały się o tym, jak wielki jest ich wpływ na nasze życie. Zwieńczeniem lekcji było zapoznanie z wierszem pt. „Zmartwienie pszczoły”.

W czasie tych zajęć uczniowie obejrzeli prezentacje multimedialną, na której zapoznali się z następującymi zagadnieniami:
1. Co to jest pszczoła?
– „Pszczoła” to wyjątek ortograficzny.
– To także niesamowity i wyjątkowy owad, od którego uzależnione jest nasze pożywienie i życie.
– Słowo „pszczoła” kojarzy się przeciętnemu człowiekowi przede wszystkim z pszczołą miodną. Nie każdy z nas wie, że to pszczoły dziko żyjące stanowią dość liczną gatunkowo grupę owadów.
– Szacuje się, że na Ziemi żyje około 30 tysięcy gatunków pszczół dziko żyjących, z czego w Polsce zanotowano obecność ponad 470.

2. Jak wygląda pszczoła?
– To niewielki żółto-czarny owad
– Długość ciała pszczoły, w zależności od gatunku, może się wahać od 2 do 30 mm
– Najmniejszymi pszczołami spotykanymi w Polsce są smukliki (ok. 4-5 mm), a największymi samice trzmielca (25 mm).

Po co nam pszczoły?
Produkcja jednej trzeciej żywności i 90 owoców na świecie zależy od zapylania przez owady, głównie przez pszczoły Europejskie owady zapylające w ciągu roku wykonują pracę wartą ponad 20 mld. Aż 84 roślin uprawnych jest od nich uzależnionych Bez udziału pszczół sektor rolniczy poniósłby nieoszacowane konsekwencje Spadek liczebności zapylaczy niesie ze sobą spadek ilości i zróżnicowania dostępnych pokarmów dla ludzi i zwierząt Od momentu kiedy umrze ostania pszczoła ludzie przeżyją na Ziemi jeszcze kilka lat i umrą z głodu.
– Pszczoły, obok muchówek i chrząszczy, należą do najważniejszych zapylaczy roślin kwiatowych.
– Dzięki obecności pszczół w środowisku rośliny produkują znacznie większe ilości nasion i owoców!
– Niejednokrotnie owady te są jedynym czynnikiem pozwalającym na zapylenie, a tym samym przedłużenie gatunku konkretnych roślin!
Eksperci uważają, że 1/3 pożywienia, które spożywamy, zależy właśnie od pszczół.
Wiele owoców, warzyw, ale i produktów z nich wytwarzanych, stosowanych na co dzień, jak chociażby bawełna czy oleje, jest efektem zapylania. Nasiona roślin ozdobnych, które sadzimy w ogrodach i na balkonach, a także warzyw, takich jak marchew i kapusta również pochodzą z zapylania.

Dzięki pszczołom możemy korzystać z wielu produktów będących efektem zapylania (lub przetwarzania jego owoców), a także z produktów prosto z ula.
Owoce i warzywa – porzeczki, jabłka, gruszki, pomidory, wiśnie, agrest, śliwki, dynie, fasola, morele, brzoskwinie, maliny, żurawina. Dzięki zapylaniu fasoli czy owoców kiwi, powstaje więcej nasion, większe są strąki i owoce. Również wiele ziół i przypraw potrzebuje zapylania do wydania owoców – kolendra, ziele angielskie, kardamon, papryka.

Produkty stosowane w kosmetyce – olej z orzechów makadamia, olej arganowy czy lawendowy, to znane składniki. Zawdzięczamy je właśnie zapylaczom.
Zboża i uprawy – gorczyca, rzepak, uprawa migdałów, kawy czy bawełny – wszystkie są zależne od zapylania.

Produkty pszczele – najlepiej znany jest oczywiście miód. Ale człowiek korzysta również z wosku, pyłku, pierzgi (zakonserwowanego przez pszczoły pyłku) czy mleczka pszczelego. Produkty te mają wiele właściwości korzystnych dla zdrowia.

Jak stworzyć środowisko przyjazne pszczołom?
Uczyń swój balkon lub ogród przyjazny pszczołom, sadząc m.in. kwiaty takie jak: nagietki, dalie, lawendy i nachyłki. Stworzyć środowisko przyjazne dla pszczół można nie tylko na balkonie czy w ogrodzie, ale także na parapecie w mieszkaniu!
• Zwiększaj szanse pszczołowatych na wychowanie potomstwa przez budowanie domków dla nich.
• Pozostawiaj w ogrodzie „półdziki” zakątek.
• Latem zadbaj o wodę dla pszczół, zostawiając ją w talerzyku.
• Wiosną nie wypalaj traw, suchych łodyg i zeszłorocznych roślin.

Na zakończenie lekcji, aby utrwalić poznane wiadomości na temat życia pszczół oraz ich roli w życiu człowieka, uczniowie pokolorowali obrazek związany z tematyką lekcji, a także zapoznali się z wierszem pt. „Zmartwienie pszczoły”. Swoje prace dzieci zabrały do domu, aby pokazać rodzicom i porozmawiać z nimi na ten temat.